Wednesday 1 February 2012

soalan bodoh? kenapa bertanya?

Dipetik :  http://www.motivasibelajar.com/ 

Tentu adik-adik pernah mendengar pepatah Melayu ini, ‘Malu bertanya sesat jalan’. Ia mengingatkan kita tentang kepentingan bertanya untuk mengetahui sesuatu. Aktiviti bertanya soalan kelihatan seperti sesuatu yang mudah tetapi kadangkala ia begitu sukar dilakukan. Saya dapati kebanyakan pelajar malu hendak bertanya kerana mereka rasa, apabila mereka bertanya, ia menunjukkan bahawa mereka tidak tahu. Ia kelihatan seperti mereka ini tidak berilmu dan lebih buruk lagi, mereka rasa seperti orang bodoh.

Persoalannya, adakah bertanya soalan boleh membuat kita kelihatan seperti ‘orang bodoh‘?

>>Buat blog dengan mudah <<

Sudah tentu tidak bukan? Ramai guru atau cikgu kita yang ingatkan bahawa ‘Tidak ada soalan bodoh di dalam dunia ini‘. Jika kita mahu tahu apa-apa, tanya sahaja kerana soalan kita itu tidak mungkin soalan yang bodoh. Jadi adik-adik, mulai hari ini, jangan malu bertanya jika kita mahu tahu apa-apa.

Namun, setelah beberapa lama saya fikirkan, ada ketikanya, kita memang ada mendengar soalan yang boleh dikategorikan sebagai soalan bodoh. Contohnya mungkin

1) Ketika melawat seorang sahabat yang sedang sakit kuat di hospital, kita datang dan bertanya, “apa khabar kau, sihat?”
2) Ketika melihat kawan sedang membasuh kereta, kita bertanya, “buat apa tu?”
3) Kita melihat kawan yang jatuh basikal hingga berdarah lutut, betis dan siku, lalu kita bertanya, “sakit ke?”
4) Kita lihat kawan kita menangis hingga merah mata selepas keluar dewan peperiksaan lalu kita tanya, “susah sangat ke soalan tadi?

Hakcipta Blog Terperlihara

Template edited by pd

Certified Trainer

since 2006